Förlossningen

Den 23 december 2013 runt kl 17 började värkarna. De blev starkare fram mot kvällen så då förvarnade jag mormor som skulle vara barnvakt för Evelina när det skulle vara dags att åka in.

 

Dock så hände det inte så mycket mer den kvällen.

 

Den 24 december skulle Åke med familj komma och äta julaftonsfrukost hos oss. Förberedelserna blev jobbigare än planerat då jag knappt orkade hjälpa till pga värkarna som fortsatte. Runt 09:30 gick slemproppen. Men vi ställde inte in något, så runt 10:30 kom de och vi åt frukost samt öppnade julklappar och firade jul tillsammans. Allt medan jag hade värkar.

 

 

Runt 14-tiden åkte vi sedan hem till min moster Minna och firade jul även där, med mina morföräldrar och Minnas familj. Värkarna fortsatte och det började kännas lite smått jobbigt, men det var absolut uthärdligt.

 

 
 
Runt klockan 19 ringde jag till förlossningen för säkerhets skull. Där sa de att det förmodligen bara var förvärkar och att det säkert skulle dröja 2 veckor till innan bebisen skulle komma. Jag trodde inte riktigt på det men tackade och la på. Kort därefter åkte vi hem igen.
 

Väl hemma la vi Evelina för att sova och så la vi oss själva på sängen och pustade ut efter dagens julfirande. Värkarna blev allt tätare och mer regelbundna.

 

Klockan 20:21 ringde jag förlossningen igen då jag hade regelbundna värkar med ca 3 minuters mellanrum. Jag sa till dem att nu är det nog dags för mig att åka in.

 

Gustav ringde då mormor. Hon kom hem till oss ca 20:35. Under tiden som vi väntade på henne skrek jag vid varje värk, satt på toaletten nästan konstant för att det sipprade fostervatten. Till slut kom vi iväg. Väl framme skulle vi ta oss upp till förlossningen också, vilket kändes väldigt jobbigt då vi var tvugna att ta oss fram i långa korridorer samt åka hiss för att komma fram. Jag var tvungen att stanna vid varje värk.

 

När de tog emot oss så fick jag först komma till ett mottagningsrum. Sköterskan försvann en stund och jag försökte med stora svårigheter komma upp i sängen, men innan jag tagit mig helt upp så kom hon tillbaka och sa att vi kunde flytta direkt till ett förlossningsrum. Mellan två värkar utropade jag "Nu springer vi!!" och så sprang jag, Gustav och sköterskan till förlossningsrummet.

 

Kl 21:07 kom vi in på förlossningrummet. Då var jag 7 cm öppen, fick lustgas och med hjälp av sköterskan och/eller barnmorskan (hade inte så bra koll direkt) lyckades jag byta om till sjukhusrocken. Jag orkade inte bry mig att jag låg och visade hela min nakna kropp, jag sa "äsch, jag orkar inte bry mig!", men de var snälla och knäppte rocken ändå. Sedan försvann de ut ur rummet.

 
 
 
Efter en stund skrek jag "Ring!" flera gånger till Gustav, rakt in i syrgasmasken. Han uppfattade inte vad jag sa och precis då, kl 21:19, kom barnmorskan in och jag skrek "Nu kommer den!".
 

Klockan 21:21, alltså 21 minuter efter att vi kommit in på rummet, så föddes lilla Ella! Jag fick upp henne på bröstet och utbrast "Du ser ju precis ut som lillasyster!", innan jag kom på mig själv att Evelina ju var storasyster, inte lillasyster, till Ella.

 
Runt kl 01:00 förflyttades vi till BB. Gustav hämtade Evelina senare på dagen så hon fick träffa sin lillasyster för första gången!
 
 
 
 

Innan kl 21 åkte vi hem från BB.

 

 

Tips! Läs Evelinas födelse >här<

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback