Vändningen

Den 19/11 var vi som sagt och vände på bebis på förlossningen. 
 
Först lämnade jag kissprov och blodprov och sedan fick jag ligga i ctg-kurva i ca 30 minuter. Sedan fick jag Bricanyl som ska verka avslappnande för livmodern men som ska ge mig hjärtklappning och allmänt hemskt mående :P Jag skakade i hela kroppen redan innan jag fick Bricanylen, det verkar ligga i släkten - mamma berättade efteråt att hon skakade vid förlossningen (minns inte om det var när jag eller mina syskon föddes dock) nämligen. Och Bricanylen gjorde det bara värre. Kände ingen hjärtklappning utan allt jag kände var hur okontrollerat mina armar och ben skakade!
 
Jag blundade under hela vändningen samtidigt som jag höll min sambos hand. Det var helt sjukt smärtsamt och obehagligt, inget jag vill göra om! Jag kände liksom hur läkaren tog tag i bebisen och vände henne en kvarts varv för att sedan pausa en kort stund och kontrollera med ultraljud hur bebisen låg. Det var sjuuukt obehagligt när hon låg på tvären kan jag säga! Sedan vände han ett kvarts varv till och så var det över. Tror det var precis vid sista biten av vändningen som jag råkade fisa... och trots smärtan så skrattade jag till och utbrast lite generat "Jag fes!", men det var ingen som direkt reagerade på det. Hahaha....
 
Jag låg sedan och skakade okontrollerat i kanske 10 minuter till, men då hade jag inte ont längre. Gustav var ju helt förstörd efter vad han sett.. ja, han får väl beskriva det själv om han vill, jag vet ju inte hur det var för honom...
 
Efteråt låg jag i ctg-kurva i ungefär 30 minuter till, och sedan fick jag en spruta med Rhophylac eftersom jag är Rh-negativ (blodgrupp 0-). Därefter fick vi käka lunch eftersom allt detta görs på fastande mage, och sedan kom vi tillbaka och då fick jag ligga i ctg-kurva i ca ytterligare 2 timmar. Då fick vi faktiskt ligga i ett förlossningsrum, så nu har jag sett ett sånt också :P
 
Jag sov ganska mycket under alla vänteperioder som blev... Totalt borde det här ha tagit mindre än 4 timmar, men eftersom vi talar om sjukvården här, så tog det 7 timmar totalt!
 
Tyvärr blev det ingen igångsättning eller förlossning eller något sådant, utan vändningen gick bra och hon ligger fortfarande idag med huvudet neråt så nu går vi bara och väääntar och vääääääntar....
 
Här kommer lite bilder i alla fall. De är tagna INNAN vändningen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Följande två bilder visar hur magen verkligen kan se helt sjuk ut ibland när hon rör sig där inne! Och detta hände inte bara innan vändningen, utan magen ser ut sådär minst en gång per dag fortfarande! Helt sjukt... 
 
 
 
 
 
Bilder efter vändningen:
 
 
 
 
 
 
Men det där var för en vecka sedan, och nu går vi här hemma och väntar på att bebis ska komma ut. Känns som att det aldrig kommer hända....
 
/Adeline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback