En lång och rolig historia för er som fattar teknik :)

Det är ju helt sanslöst vad det finns för människor här i världen alltså...
 
Idag ringde en kund in för att hans hemtelefoni inte fungerade (bredbandstelefoni). Vi kan kalla honom för "Juan", bara för att han var spanjor.
 
Problemet skulle ha varit felanmält sedan ca 1 vecka tillbaka, men nåt pucko på jobbet felanmälde bredbandet i stället och bifogade helt felaktiga uppgifter om vad problemet handlade om... För det första så fungerade ju kunds bredband!
 
Nåväl, det var inte folk på jobbet jag skulle prata om...
 
Den här Juan var ju naturligtvis väldigt frustrerad över att ingen åtgärdat problemet och att han varit så länge utan hemtelefon. Han är över 50 år gammal och är svårt sjuk och behöver sin hemtelefon. Så självklart börjar jag felsöka med honom.
 
Tyvärr finns det inte så mycket felsökning för just det problem han har, utan det vi i princip kan göra är att återställa modemets inställningar, och hjälper inte det måste jag skicka en felanmälan till tekniker.
 
Tror ni inte att det tar över 1 h utan att vi lyckas? Joo, för han vet knappt vad en "mus" är för något ens! Först försöker jag guida honom till adressfältet i internet explorer. Men det finns tydligen inget adressfält, bara googles sökfält där han alltid söker sig fram när han ska ut på någon hemsida. Vi lyckas efter många om och men ladda ner google chrome i stället. Men vet ni vad, det finns inget adressfält där heller!
 
Jag har ju förstås redan börjat tappa tålamodet, för det är ju helt omöjligt att två olika webbläsare inte har något adressfält!
 
Men, då bestämmer jag mig för att vi ska använda Utforskarens "adressfält" i stället. Det kan ju inte ta så lång tid.. Men jodå det kan det... När vi väl lyckats med att skriva in modemets ip-adress i fältet, och han trycker på enter, så dyker det upp nån "windows säkerhetsruta" som kräver ett adminanvändarnamn och lösenord, och detta har ju förstås inte kunden.
 
Hepp.
 
Suck.
 
Då försöker jag med att ta reda på kunds ip-adress i stället så att våra tekniker kan försöka gå in i hans modem och återställa det i stället. Vi lyckas efter många om och men komma in i kommandotolken, där jag ber honom skriva "ipconfig". ipcunfig, ipcunfeg... ja det blir lite allt möjligt innan vi lyckas bokstavera oss till ipconfig. Men till slut lyckas han. Dock så dyker det inte upp någon ip-adress så jag tänker i ungefär 2 sekunder att jag ska få honom att skriva "ipconfig /all" för säkerhets skull... men släpper tanken direkt när jag inser att han inte kommer veta vad mellanslag och snedstreck är för något...
 
Då ska vi inte ens tala om att högerklicka...
 
Extremt förkortad version:
 
- På din mus så finns det en knapp till höger och en till vänster. Klicka på den högra.
- Nej... Mus? (och så tänker ni er spansk brytning)
- Ja mus, du vet den du styr pilen, pekaren, datorn, allt, med?
- Nej jag vet inte?
- Okej... vad gör du med dina händer just nu?
- Ingenting.
- Vad gör du med din hand när du ska använda datorn?
- Inget?
- Öhh, okej... du vet, dina händer?
- Vadå, nej, händer?
- Du vet din hand, den med fem fingrar... Vad gör du med den när du ska använda datorn?
- Inget...?
- Är du höger- eller vänsterhänt?
- Högerhänt.
- Okej... När du ska sätta dig vid datorn och göra det du ska göra där, vart lägger du din högerhand? Vad tar du tag i då?
- Jag tar tag i musen och sen ...
- JA! PRECIS! MUSEN! På den, så har du två knappar. En till höger och en till vänster. Klicka på den till höger! 
 
Det gick till slut.
 
I vilket fall som helst lyckades jag inte hjälpa honom så jag bad honom efter ca 70 minuter att be en kompis om hjälp i stället. Och efter samtalet undrade såklart Gustav varför jag inte gjorde en hårdvaruåterställning i stället för mjukvaruåterställning.... Ehhhmmm... Jadu. Det kan bli så ibland bara :P
 
Fast till mitt försvar kollade jag med våra tekniker som tyckte jag skulle göra en mjukvaruåterställning, och det står dessutom i våra riktlinjer att det är det som ska göras med detta modem.. så, ja... jag vet inte riktigt.

Kommentarer
Postat av: Kotte

Herreminje...
Sånt kan driva en till VANSINNE!

2012-11-08 @ 01:48:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback