Hemmagjorda langos!

 
Lángos
15 st
 
1/4 paket (ca 12 g) jäst
4 dl vatten (37°)
1 msk salt
2 kokta potatisar
500 g (8-9 dl) vetemjöl
ca 3/4 liter olja att fritera i
 
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt nästan allt vatten, salt, mosade potatisar och mjöl. Arbeta ihop till en fast deg. Späd med mer vatten om det behövs. Täck över och låt jäsa ca 1 timme. Kavla ut degen till en platta som är ca 5 mm tjock, ca 30x50 cm stor. Skär i rutor och gör ett snitt i mitten på varje platta, eller forma platta rundlar. Låt jäsa ca 20 minuter. Hetta upp oljan till 180°. Använd termometer eller lägg i en bit vitt bröd som ska bli gulbrunt på 1 minut. Lägg i några degbitar i taget och fritera dem vackert guldbruna på båda sidor. Låt dem rinna av på hushållspapper. Strö lite vitlökssalt över och servera den varma Lángosen med ett glas öl eller vin.
 
Källa: Återkommer med den. Är ur en kokbok som mina föräldrar har.
 
 
Mina tips:
 
• Mosa potatisen ordentligt så att det inte blir bitar.
• Jag gjorde 16 st platta rundlar, inte fyrkantiga rutor. 
• Oljan hade jag i en vanlig medelstor kastrull, på högsta värme och lät den vara på den värmen under hela friteringen.
• Jag testade oljan genom att lägga en pytteliten bit deg i. När degbiten flöt upp till ytan och blev gyllenbrun, då började jag fritera Langosen (eftersom vi inte har någon termometer).
• Det enklaste är nog att använda en hålsil, men vi har ingen så jag släppte bara ner rundlarna i oljan och plockade sedan upp den färdiga Langosen med en stor pincett (sån man använder vid matlagning). Två gafflar funkar också.
• Glöm inte att fritera båda sidorna!
• Jag serverade inte Langosen med vitlökssalt, utan med ca 2-3 dl gräddfil som jag hade en pressad vitlöksklyfta i och lite salt, hackad rödlök, riven ost och svart rom (kaviar). Sambon hade skinka i stället för kaviar.
• Langosen blir inte så stora, ungefär som en handflata eller lite större. Vill man ha större kan man göra färre, men tänk på att de ska få plats i kastrullen :)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Ojojoj det lät gott det.
Tackar för receptet. Det skall jag absolut testa

2013-07-11 @ 00:20:45
URL: http://lazycat64.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback